Další z významných etap projektu Veřejná doprava Vysočiny, tedy vysočinského modelu integrované dopravy, bude podle plánu spuštěna 15. prosince 2019.
K tomuto datu dochází celorepublikově ke změnám jízdních řádů na dráze i v linkové autobusové dopravě. Pokud jde o železniční dopravu, doporučujeme cestujícím, stejně jako v minulosti, prostudovat si nové jízdní řády, které jsou zveřejněny na webových stránkách www.szdc.cz a současně budou v systému IDOS k dispozici s 14denním předstihem. K jednotlivým návrhům bylo přistupováno tak, aby železniční doprava tam, kde to má smysl, tvořila tzv. pá-teřní dopravu. V mnoha časových polohách na dráze přibydou nové spoje. V relacích, kde dráha není schopna nabídnout obyvatelům požadovaný efekt (špatná poloha vůči osídlení, nevyhovující jízdní doba atd.), došlo k redukci, a daná oblast je primárně obsluhována linkovou/autobusovou dopravou. Všechny vlaky od poloviny prosince budou jezdit v maximálně dvouhodinovém obousměrném cyklu, kraj kývl na posílení všech spojů, které dráha měla k dispozici.
Velkou přidanou hodnotu pocítí cestující např. na trase spěšných vlaků Znojmo – Moravské Budějovice – Jihlava – Havlíčkův Brod s možností následujícího přestupu na rychlíkovou linku R9 ve směru na Prahu a následně zpět. Dále přibyly spěšné vlaky v relaci Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Slavonice, které velmi zefektivní cestování drážní dopravou mezi městy Havlíčkův Brod – Jihlava a Telč – Třešť – Jihlava případně s přestupem na již zmiňovanou rychlíkovou linku R9 pro cesty do Prahy. Navíc Kraj Vysočina objednal a sám (bez příspěvku Jihomoravského kraje) zaplatí všechny spěšné vlaky v relaci Třebíč – Náměšť nad Oslavou – Brno, čímž pomůže především obsloužení Třebíče, Náměště nad Oslavou. Spěšné vlaky Třebíč – Brno budou doplňovat nabídku rychlíků linky R11 tak, aby měl cestující hodinový interval. V odbavování cestujících na dráze se nic zásadního nestane. Tam, kde budou z ekonomických důvodů ukončeny prodeje jízdenek v dosavadních prodejnách, bude možné bez přirážky zakoupit jízdenku přímo ve vlaku, cestující mohou jízdenky kupovat i prostřednictvím e-shopů. Příjemná změna přijde až 1. 3. 2020, kdy je předpoklad, že začne na dráze i v autobusech, pod objednávkou kraje, platit jednotná jízdenka Veřejné dopravy Vysočiny. K danému datu dojde ke sjednocení cen jízdného bez rozdílu, kterým dopravcem zrovna cestu realizujete.
POZOR: Až do 1. 3. 2020 je k dispozici cestujícím pouze stávající tarif dopravce, tak jak jsou cestující nyní zvyklí. Až na několik výjimek, které byly vyvolány nutností zajistit návaznost na dopravce sousedních krajů, a úpravy vyvolané návaznostmi na drážní dopravu, bude autobusová doprava zachována v už předpřipraveném modelu. Kraj Vysočina aktuálně objednává u autobusových dopravců cca 20 milionů kilometrů dopravní obslužnosti. Jen pro zajímavost o pět let dříve si region vystačil s 15,5 miliony kilometry. Nárůst autobusové dopravy je tedy v regionu násobně vyšší. Jízdní řády autobusové dopravy se citlivě měnily celé poslední dva roky. Postupně byly upravovány tak, aby vyhovovaly politice Veřejné dopravy Vysočiny – tedy maximálně navazovaly, zbytečně se nedublovaly, obsloužily co největší území a nabídly cestujícím na páteřních linkách pravidelný interval po celý den, a to i o víkendu. Dané úpravy nám dle odhadů z prodeje jízdného za první pololetí přinesly zvýšený ohlas cestujících spočívající v cca 1,4 mil. cestujících, a to jen v linkové/autobusové dopravě.
Stávající model Veřejné dopravy Vysočiny současně musel převzít do objednávky kraje nemalé množství km od dopravců v minulosti provozovaných na tzv. komerční bázi, kterým hrozilo jejich následné rušení, a také velkou část objednávky obcí, které do současné doby objednávaly část autobusových spojů. Starostové obcí jsou
o změnách průběžně informováni. Tam, kam informace ještě nedoputovaly, a to především z důvodu dopracování, dorazí v následujících týdnech. Abychom se chovali spravedlivě, je třeba poznamenat, že starostové i občané některé změny v jízdních řádech ani nepostřehnou, protože většinou spoje přibývají. Faktem je, že je i několik málo oblastí, kde ke snížení frekvence veřejné dopravy dojde, vždy však jde o oblast s naddimenzovanou obsluhou k velikosti sídel, která pokrývá, bez většího zájmu občanů o tento spoj.
Děkujeme všem cestujícím využívajícím veřejnou autobusovou i drážní dopravu za trpělivost a přejeme klidné cestování s Veřejnou dopravou Vysočiny.
Autoři článku: Jitka Svatošová a Pavel Bartoš