Záhy po propuknutí epidemie se učitel Václav Černík pustil na gymnáziu do výroby ochranných štítů na 3D tiskárnách. Zapojil i žďárské skauty, kteří měli v klubovně také 3D tiskárnu. Vyřešil perforaci na plastových chráničích obličeje a jejich napojení na plastovou sponu, za níž se štít upevňuje na hlavě. „Jeho návod a postup na vytvoření štítu jsme poslali všem středním průmyslovým školám v Kraji Vysočina, které disponují větším množstvím 3D tiskáren. Řádově jsme vytiskli několik set štítů, které jsme poslali do nemocnice v Novém Městě na Moravě a odborným lékařům na místní poliklinice,“ říká ředitel žďárského gymnázia Vlastimil Čepelák. 3D tiskárny používají ve výuce výpočetní techniky a fyziky a také v kroužku zaměřeném právě na 3D tisk. Studenti si tisknou různé součástky, které využívají v kroužcích letectví a programování robotů.
Důraz kladou na výuku cizích jazyků
„Jsme všeobecné gymnázium bez zaměření. Usilujeme o to, aby škola byla místem, kam žáci i učitelé chodí rádi, místem tvůrčí práce a spolupráce,“ svěřuje se ředitel Čepelák. Ve škole studuje v současné době 482 žáků, vyučuje 40 učitelů a o zázemí se stará 13 nepedagogických zaměstnanců. Už na nižším stupni gymnázia nabízí výuku anglického, francouzského, německého, ruského a španělského jazyka plně kvalifikovanými učiteli a rodilým mluvčím anglického jazyka. Žáci mohou své znalosti cizích jazyků uplatnit při zahraničních zájezdech, exkurzích a jazykových kurzech organizovaných školou, při mezinárodních projektech a výměnných pobytech. Ve společné části maturitních zkoušek jsou žáci stoprocentně úspěšní, za posledních sedm let se škola podle výsledků žáků u maturitních zkoušek umisťovala v jednotlivých předmětech v celostátním poměřování gymnázií mezi 7. až 22. místem u čtyřletého studia a mezi 12. až 14. místem u osmiletého studia. V programu Excelence středních škol patří gymnázium k nejlepším školám v Kraji Vysočina.
Spolupráce. Mezi rodiči, studenty i veřejností
Organizují pátým rokem dlouhodobý projekt Vzdělávat se
lze v každém věku. Sérii přednášek na různá témata pro veřejnost, vždy
jednou za čtrnáct dní, vedou učitelé. Zájem je velký, průměrná návštěvnost je
90 posluchačů. Ve škole působí Rada rodičů, která se jednou měsíčně schází
a reflektuje výchovně vzdělávací proces školy. „Pomáhá nám zajišťovat
maturitní ples, vznáší připomínky k práci jednotlivých vyučujících, finan-
čně podporuje činnost školy,“ přibližuje ředitel Vlastimil Čepelák. Neméně
důležitým partnerem je Rada studentů, která organizuje různé kulturní
a charitativní akce pro žáky, navrhuje opatření a zlepšení
v činnosti školy, úspěšně žádá o finanční projekty a zlepšuje
prostředí školy.
Výuka v době koronavirové
V počátku koronavirové krize se učitelé se žáky dohodli na platformě, která by co nejlépe vyhovovala oběma stranám. „Používáme především software MS Teams, na němž pořádáme se žáky videokonference, posíláme jim pracovní listy, webové odkazy, prezentace, domácí úkoly a písemné práce. Bereme tuto podivnou dobu jako velkou výzvu nejen pro žáky, ale i pro učitele,“ popisuje ředitel a dodává, že výuka na dálku vyžaduje mnohem větší úsilí a práci než běžný režim. Studenty chválí za to, že se učí pracovat s vyhledáváním informací a zkouší si, jaké to je být samostatný.
Eva Fruhwirtová