Koronavirová situace doslova přikovala žáky, ale i učitele k počítačům. Místo do lavic se spolužáky usedli sami ve svých pokojích.
Obchodní akademie a Hotelová škola v Havlíčkově Brodě zvolila pro dálkovou výuku platformu Google Classroom. Ještě během září s ní naučili své studenty pracovat. „Zjistili jsme si, jak jsou na tom s vybavením, jestli mají počítač a také připojení. Těm, kteří neměli dobré technické podmínky, jsme nabídli zapůjčení školních notebooků,“ popisuje ředitel Jiří Forman. S několika málo studenty, kteří nemají doma dostatečné zázemí, se škola domluvila na práci off- line. Jednou týdně si na vrátnici školy vyzvednou desky, kde mají zadané úkoly a učivo, a zároveň přinesou splněné úkoly z minulého týdne. Distanční výuka vyžaduje dobré technologické zázemí. „Rozhodli jsme se pořídit všem pedagogům notebooky, minulý týden jsme jim je předali. Do jedné ze tříd jsme koupili kvalitní streamovací kameru, která umožňuje živý přenos. Jednoduše se ovládá a přenosy se archivují, takže je studenti mohou vidět i později,“ přibližuje ředitel Jiří Forman.
Praxi nyní vykonávají pouze studenti zdravotnických oborů
Střední škola veterinární, zemědělská a zdravotnická v Třebíči pro online výuku využívá komunikaci přes Teams. Dodržují rozvrh hodin včetně přestávek. V době, kdy mohla probíhat praktická výuka, docházeli studenti zdravotnických i zemědělských oborů na jeden nebo dva dny do školy. Pak nastalo období, kdy se nemohla praxe konat vůbec. Studenti posledních ročníků zdravotnického oboru byli povoláni k pracovní povinnosti. „Domluvili jsme se nejen s třebíčskou nemocnicí, ale i s ostatními zařízeními v okolí, jako jsou například domovy pro seniory v Náměšti nad Oslavou a v Třebíči, a všichni studenti zdravotnických oborů tam pomáhají,“ informovala zástupkyně ředitelky Milada Brabcová. O praxe nepřijdou ani studenti třetích ročníků. Škola jim domluvila stáže v Nemocnici Mostiště.
Hru na housle vyučují přes Skype
Na dálku se vyučují i umělecké obory. Učitelé na
Základní umělecké škole v Hrotovicích používají Skype. „Má to ale mouchy,
já učím housle a při hře vysokých tónů Skype není schopen tento zvuk
zaznamenat. Zkušený hudebník si však podle postavení rukou dokáže domyslet,
jestli ten výsledný zvuk je takový, jaký má být,“ říká učitel Jakub Lojda.
Složitější je to u žáků adeptů na konzervatoř. U nich už učitelé
neřeší techniku, v této oblasti už jsou tzv. hotoví, ale zaměřují se na
zvukomalbu a zvukotvorbu. „Na to potřebujeme daleko lepší kvalitu přenosu.
I tady máme ale řešení. Žák se doma natočí na video a přes aplikaci
Úschovna.cz
učitelům video pošle. To už je mnohem lépe vypovídající,“ popisuje Lojda. Na
webu školy mají „výtvarkáři“ svůj blog, kde jsou popsané různé náměty
a také postupy pro zpracovávání doma. Velmi náročné to má paní učitelka
v tanečním oboru. Část choreografie natočí na video, někdy se spojí
s dětmi pomocí videokonference, aby společně udržovali sociální kontakty.
Eva Fruhwirtová