Jednu z prvních velmi náročných směn v probíhajícím zimním období zažili vysočinští cestáři od 6. do 7. ledna navečer. Pracovali nepřetržitě 24 hodin, se sypači a radličkami najeli 42 tisíc kilometrů, celou Vysočinu projeli devětkrát a spotřebovali 985 tun soli a 2 600 tun inertních materiálů.
„Na Vysočině udržujeme přibližně 4 700 kilometrů silnic, z toho bezmála 4 300 kilometrů krajských úseků a přes 400 kilometrů státních silnic I. třídy. Kilometry máme rozdělené do 114 okruhů, které obsluhuje 134 sypačů a na 60 radliček,“ shrnuje základní údaje ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid.
Pokud se technika porouchá, je třeba ji rychle opravit, aby byla připravená na potřebnou zimní údržbu. I z tohoto důvodu se nyní provádí pouze základní servis. Ten plnohodnotný je plánovaný a provádí se až po zimním období nebo před ním. Legislativa stanovuje zimní období od 1. listopadu do 31. března. „Je důležité zmínit, že prováděcí vyhláška ministerstva dopravy dle zákonů ČR stanoví, že v zimním období jen údržbou zmírňujeme závady ve sjízdnosti komunikací vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimní situace. Sníh odklízíme mechanicky, nebo za použití chemických rozmrazovacích materiálů, dále odstraňujeme náledí nebo uježděný sníh, případně led a uježděný sníh zdrsňujeme posypem, podle pořadí důležitosti dané komunikace,“ vysvětlil Radovan Necid.
Pokud počasí přeje a není potřeba provádět zimní údržbu silnic, přichází na řadu jiná práce. „Se založenýma rukama rozhodně nesedíme. Máme na starost kácení dřevin a keřů, štěpkování, čištění dopravního značení, výspravy výtluků, ale také péči o silniční zeleň,“ vyjmenovává ředitel Radovan Necid s tím, že každoročně připravují projekty a následná výběrová řízení na opravy krajských silnic a mostů. V minulém roce krajští cestáři opravili komunikace za přibližně 800 milionů korun.