Letošní zima byla oproti minulým zimním sezónám výrazně náročnější. Podle zákona o pozemních komunikacích začíná zimní období 1. listopadu a končí 31. března následujícího roku.
„V tomto období se staráme o sjízdnost silnic podle plánu zimní údržby. Pokud vznikne zimní povětrnostní situace mimo toto období, což se nám stalo začátkem dubna, bez váhání a zbytečných odkladů reagujeme na situaci,“ sdělil ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid. Za prvních pět dubnových dnů najezdili silničáři přes 17 tisíc kilometrů, spotřebovali 512 tun soli, 138 tisíc litrů solanky a 736 tun inertního posypu v rámci 253 výjezdů. Koncem března se pustili do přestavby části techniky na letní údržbu, aby mohli zajistit úklid silnic II. třídy a začali s vysprávkami silnic po zimě. Za úklid silnic v intravilánech obcí po období zimní údržby si vysloužili poděkování od některých starostů, ale poté opět museli vyjet a zajistit sjízdnost komunikací.
Zimní údržba vyšla dráž než vloni
Výrazně náročnější zimní údržba silnic na počátku letošního roku si vyžádala také zvýšené náklady běžných provozních prostředků. Za období listopad až únor byla v porovnání se stejným obdobím zimy 2019/2020 dražší o čtyřicet milionů korun.
„Jen za leden a únor 2021 vzrostly náklady o 28,5 milionů korun,“ vypočítává ředitel Radovan Necid.
Zimní počasí se na Vysočině pozdrželo v březnu i v dubnu, což vyžadovalo častější zásahy a výjezdy jejich techniky. Odhadované náklady za březen se pohybují kolem dalších deseti milionů korun. A to ještě nejsou sečtené náklady za duben, kdy se na Vysočinu vrátil sníh i mráz. Zatímco se tedy díky minulým dvěma mírným zimám podařilo Krajské správě a údržbě silnic Vysočiny v rozpočtu tzv. ušetřit či nevyčerpat z provozního rozpočtu asi padesát milionů korun, odhadovaný nárůst nákladů zimní údržby silnic za letošní zimu dosáhne téměř padesáti milionů korun. Celá zima bude stát cestáře odhadem asi 215 milionů korun.
Eva Fruhwirtová