Kraj Vysočina má zpracovanou Strategii rozvoje cestovního ruchu pro roky 2017–2025 a průběžně ji vyhodnocuje. Loňský rok byl pro tuto oblast zásadní. Negativní vliv na cestovní ruch nejen na Vysočině neměla jen doba od vyhlášení nouzového stavu do znovuotevření turistických atraktivit a ubytovacích a stravovacích zařízení, ale také pokles zahraničních návštěvníků, omezení konferenční turistiky či nemožnost konání větších sportovních nebo kulturních akcí.
„V dubnu roku 2020 zrealizoval kraj dotazníkové šetření mezi podnikateli a v reakci na jeho výstupy připravil koncept několika provázaných nástrojů na podporu regionálního turistického ruchu i lokálních podnikatelských subjektů poskytujících ubytovací a jiné služby v cestovním ruchu,“ sdělil radní Kraje Vysočina pro oblast kultury a památkové péče Roman Fabeš (Starostové pro Vysočinu).
Mimořádná podpůrná opatření za 22 milionů
Prvním ze zmíněných nástrojů byla soutěž s názvem Vysočina – nejlepší dovolená, dále byl vyhlášen mimořádný program Marketing v cestovním ruchu 2020 a za třetí turistické vouchery, jejichž cílem bylo prostřednictvím slevy na pobyt ve výši tisíc korun na osobu přilákat na území více návštěvníků a zdržet je na minimálně tři noci.
„Vzhledem ke Covidu-19 nám loni ubyli zahraniční turisté, ale podle statistických dat se prodloužil průměrný počet přenocování na tři noci. Na tento trend, aby tu návštěvníci zůstali déle, se chceme zaměřit,“ zhodnotil Roman Fabeš.
Plošná úprava vstupného
Obdobně jako v minulém roce mohla veřejnost i letos navštívit instituce sídlící v historických objektech hradů, zámků a měšťanských domů za snížené vstupné. „Tato úprava velmi napomohla zvýšení návštěvnosti, které dle očekávání vévodil hrad Roštejn,“ doplnil Roman Fabeš.