Veřejnost v Jihlavě se mohla začátkem června seznámit s projektem Vysokorychlostní tratě (VRT), která má v budoucnu protnout Vysočinu v délce zhruba devadesáti kilometrů. Projekt s velkými ambicemi přijel představit ministr dopravy Martin Kupka a vedení Správy železnic v čele s ředitelem Jiřím Svobodou.
„Vysokorychlostní trať vyřeší zrychlení a zkapacitnění osobní přepravy na železnici, nabídne ekologickou alternativu k automobilové a letecké dopravě. Z Jihlavy do Prahy by se tak lidé mohli dostat už za pouhých 45 minut,“ uvedl Martin Hyský (ČSSD), předseda krajského výboru pro rozvoj strategických projektů.
Projekční práce počítají s vybudováním plnohodnotného terminálu v jihlavské lokalitě Pávov, navíc vysokorychlostní trať naváže na již stávající dopravní uzly. Na Vysočině jsou navržena i další propojení v okolí Velké Bíteše a Světlé nad Sázavou. Správa železnic aktuálně pracuje na projektové dokumentaci, která dá trase konkrétní obrysy. Začít se stavbou tratě by se mohlo nejdříve v roce 2026.