V druhé polovině března přijel předseda vlády Petr Fiala společně s ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem a ministrem dopravy Martinem Kupkou do Třebíče na pracovní jednání s hejtmanem Kraje Vysočina Vítězslavem Schrekem, starosty, zástupci firem a sdružení.
Tématem setkání byla výstavba nového jaderného zdroje v Dukovanech a dopady v regionu, na které se kraj, obce a města už připravují. „Stavba nových bloků elektrárny v Dukovanech bude znamenat pro Vysočinu velkou příležitost k rozvoji. Toto setkání je začátkem dlouhodobé systematické práce na projektu, který nás čeká,“ sdělil hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek (ODS+STO).
Na co se musí region připravit? Odpoví studie
V souvislosti s výstavbou má ministerstvo pro místní rozvoj zodpovědnost za zpracování socio-ekonomické studie. Výsledky poskytne i samosprávám. Klíčový dokument se zaměří na zjišťování dopadů na oblast školství, krizové řízení, na dopravní infrastrukturu, ubytovací kapacity, volnočasové aktivity, na zdravotnictví nebo bezpečnost. „Zásadní dopad na region očekáváme zejména v ekonomické oblasti, předpokládáme vznik tisíců nových pracovních míst ve stavebnictví, dopravě, ve službách nebo inženýrství,“ doplnil Vítězslav Schrek. Socioekonomickou studii zadaly společně Ministerstvo pro místní rozvoj, Kraj Vysočina a Jihomoravský kraj a dohromady za ni zaplatí 2,5 milionu korun. Výstupy se očekávají v průběhu podzimu letošního roku, odpoví na to, jak výstavba nového jaderného zdroje ovlivní region.
Nové obchvaty zrychlí dopravu
„Dobře si uvědomujeme, jak bude tento obrovský projekt náročný. Proto se snažíme minimalizovat negativní dopady na obce a města a naopak zajistit, aby města a obce z výstavby profitovaly. Týká se to například výstavby dopravní infrastruktury. Jde o nové silnice, mosty nebo třeba obchvaty obcí. Velká většina těchto dopravních staveb zůstane trvale a bude sloužit i po dostavění elektrárny,“ uvedl premiér. Kraj Vysočina se v souvislosti s rozšířením elektrárny v Dukovanech intenzivně věnuje modernizaci silniční sítě, především na trase Jihlava – Třebíč – Dukovany, po které pojedou nadrozměrné komponenty na staveniště. S podporou státu buduje například obě ramena jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Majetkově i projekčně připravil stavby obchvatů Brtnice, Zašovic, Okříšek nebo Slavětic. Pracuje se také na obchvatu Velkého Meziříčí klíčového z logistických důvodů. „Tyto silniční stavby za více než dvě miliardy korun bude financovat stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, přičemž stavba obchvatu Brtnice bude zahájena ještě letos,“ doplnil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miroslav Houška (KDU-ČSL).
Eva Fruhwirtová