Na kterých silnicích Kraje Vysočina číhá nebezpečí? Které úseky jsou rizikové a proč? Na tyto otázky odpověděla Regionální dopravní konference, která se každoročně koná na půdě Krajského úřadu Kraje Vysočina. Mezi časté příčiny nehod v kraji patří kromě vysoké rychlosti a nedání přednosti také střety se zvěří, což bývá často označováno jako příčina nezaviněná řidičem.
Odborníci na dopravu, policisté a zástupci dotčených samospráv se setkali koncem října a diskutovali nad možnostmi, jak případná rizika eliminovat a problémová místa stavebně upravit. Na základě statistik nehodovosti vyplynula desítka nejrizikovějších míst v regionu.
V krajském městě jde například o mimoúrovňovou křižovatku silnic I/38 a II/602 na výpadovce na Pelhřimov. Za posledních pět let se tu stalo 26 nehod, nejčastějším důvodem bylo nedání přednosti při odbočování vlevo. Druhé místo je jen o kousek dál na silnici II/602 nad Aventinem před místní částí Hosov. Zde by situaci mělo do budoucna zlepšit přidání odbočovacích pruhů k tamní benzinové stanici a k centru.
Nejvíce nehod však statistici zaznamenali za poslední dva roky na úseku dálnice D1 u exitu 90 na Humpolec. Za poslední dva roky se tu stalo 28 nehod, nejčastěji je způsobovala velká rychlost a nevěnování se řízení.
TOP 10 nejrizikovějších míst na Vysočině
Okres Pelhřimov – úsek dálnice D1 u exitu 90 u Humpolce – 65 nehod za posledních pět let s pěti zraněnými, v posledních dvou letech 28 nehod. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Okres Jihlava – mimoúrovňová křižovatka silnic I/38 a II/602 v Jihlavě – 26 nehod za posledních pět let s osmnácti zraněnými, v posledních dvou letech 13 nehod. Nejčastější příčinou je nedání přednosti při odbočování vlevo.
Okres Žďár nad Sázavou – úsek silnice II/399 u odbočky na Krokočín – 22 nehod za posledních pět let s osmi zraněnými, za poslední dva roky 16 nehod. Nejčastější příčina nebyla na straně řidiče.
Okres Třebíč – křižovatka silnic I/38 a III/4102 u obce Martínkov – 16 nehod za posledních pět let s osmi zraněnými, za poslední dva roky sedm nehod. Nejčastější příčinou je nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.
Okres Žďár nad Sázavou – úsek silnice III/3853 v extravilánu obce Dolní Rožínka – 15 nehod za posledních pět let s pěti zraněnými, za poslední dva roky jedenáct nehod. Nejčastější příčina nebyla zaviněná řidičem.
Okres Jihlava – úsek silnice II/602 mezi Jihlavou a Hosovem – 12 nehod za posledních pět let s devíti zraněnými, za poslední dva roky tři nehody. Nejčastější přičina nebyla zaviněná řidičem.
Okres Žďár nad Sázavou – silnice I/37 a křižovatka na obchvatu Osové Bítýšky – 11 nehod za posledních pět let se čtrnácti zraněnými, za poslední dva roky pět nehod. Nejčastější příčinou nehod je nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.
Okres Třebíč – úsek silnice II/399 v extravilánu obce Okarec – 10 nehod za posledních pět let s devíti zraněnými, za poslední dva roky šest nehod. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.
Okres Žďár nad Sázavou – úsek silnice I/19 u odbočky na Veselíčko – 10 nehod za posledních pět let s patnácti zraněnými, za poslední dva roky pět nehod. Nejčastější příčina nebyla zaviněná řidičem.
Okres Třebíč – křižovatka II/152 a II/392 u Dukovan – 8 nehod za posledních pět let s jedenácti zraněnými, za poslední dva roky šest nehod. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.