Letos žáci na Vysočině podali téměř devatenáct tisíc přihlášek na střední školy. Největší zájem byl tradičně o gymnázia, dále pak o lycea a technické obory. Uchazeči o čtyřleté obory skládají zkoušky 11. a 14. dubna, žáci mířící na víceletá gymnázia 15. a 16. dubna.
O čtyřletá gymnázia se uchází přes 1 700 žáků, na osmiletá gymnázia přišlo přes 1 200 přihlášek. „Zvýšil se také zájem o lycea, kde počet přihlášek dosáhl 1 256. Vloni to bylo o 239 přihlášených méně,“ informoval náměstek hejtmana Kraje Vysočina Pavel Franěk (ANO 2011). Kapacita středních škol na Vysočině je dostatečná. Bez ohledu na zřizovatele školy nabízejí celkem 9 159 míst.
Odborné školy nabízejí široké možnosti
Některá studijní zaměření jsou velmi atraktivní a počty uchazečů výrazně převyšují kapacitu školy. Odborné školy přijaly téměř sedm tisíc přihlášek. Největší převis byl u maturitních oborů, ale i učňovské obory přilákaly více zájemců, než mohou pojmout. Mezi novinkami letos zaujala bezpečnostně právní činnost na Bráfově akademii v Třebíči, kam se hlásilo pětkrát více uchazečů, než může škola přijmout. Dobře si vedl také nově zapsaný obor v pokusném ověřování Lyceum na Obchodní akademii a Hotelové škole Havlíčkův Brod – otevře první ročník s 25 místy, přitom v přihláškách se objevil 66krát. Deváťáci si pro své budoucí povolání vybírali obory zaměřené na služby, například ošetřovatelství, kosmetiku, kadeřnictví. Zájem mají i o předškolní a mimoškolní pedagogiku.
Technické obory táhnou
O řemesla a technické obory je stabilní zájem. Sklář ve Světlé nad Sázavou, elektrikář – silnoproud v Třebíči nebo autolakýrník a elektrikář v Jihlavě – to jsou příklady oborů, kde počet uchazečů výrazně převyšuje dostupná místa.
Eva Fruhwirtová
Typ studia | Kapacita míst | Počet přihlášek |
Čtyřletá gymnázia | 755 | 1 749 |
Osmiletá gymnázia | 438 | 1 233 |
Šestiletá gymnázia | 90 | 197 |
Gymnázia se sportovní přípravou | 71 | 128 |
Lycea | 537 | 1 256 |
Celkem SOŠ | 3 214 | 6 979 |
Maturitní obory | 665 | 1 107 |
Výuční list | 2 796 | 5 249 |
Vzdělávání bez výučního listu | 109 | 70 |
Nástavbové studium | 555 | 969 |
Zdroj: Česká školní inspekce |