My se staráme, vy jezdíteHlavním úkolem příspěvkové organizace je údržba silniční sítě v Kraji Vysočina. Starají se o silnice II. a III. třídy, což je celkem 4 548 km. Součástí rozsáhlé silniční sítě je také 870 mostů. Sezóny dělí na zimní a letní, s ohledem na počasí nasazují techniku. Začátkem dubna přešli na letní režim – uklidili sněhové tyče, začali s vysprávkami výtluků studenou obalovanou směsí, pustili se do údržby silniční vegetace formou náhradní výsadby, řezání podrostů, osazování označníků, strojního zametání v průtazích obcí a seřezávání krajnic a čištění příkopů.
Interaktivní mapy ukazují stavební práce i uzavírky
Řidiči i představitelé obcí a úřadů najdou
letošní stavební akce Kraje Vysočina, Krajské správy a údržby silnic
Vysočiny a Ředitelství silnic a dálnic a s nimi spojení
uzavírky na interaktivní mapě, kterou krajští silničáři aktualizují na svém
webu www.ksusv.cz.
Díky ní mohou úřady i obce plánovat další stavby a lépe je
koordinovat s těmi, které jsou už připravené. „Mapa nemá sloužit
k přesné evidenci termínů a vedení uzavírek, k tomu jsou určené
jiné aplikace, například
www.dopravniinfo.cz, ale zejména k informovanosti
o plánovaných stavebních akcích a k uvědomění si souvislostí při
projednávání a plánování uzavírek v celém regionu Kraje Vysočina po
celou stavební sezonu 2020,“ vysvětluje ředitel krajských cestářů Radovan
Necid. Na začátek stavební sezóny, což je duben, naplánoval velká setkání
v pěti okresech Vysočiny všech organizací, kterých se stavby budou týkat –
krajští úředníci, starostové, zástupci dopravního inspektorátu
a silničních úřadů, dodavatelé atd. Účelem setkání měla být právě koordinace
stavebních akcí a uzavírek. Od schůzek museli kvůli koronaviru upustit,
proto veškeré informace doplňují právě do map a jsou k dispozici pro
jakékoliv dotazy. Podle ředitele udělají cestáři vše, aby letošní stavební
sezóna dopadla co nejlépe.
Jak pracují v době koronavirové pandemie
Zaměstnanci Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, jak dělníci, tak i pracovníci v kancelářích, pracují bez omezení. Pravidelné porady mezi okresními cestmistrovstvími probíhají prostřednictvím videokonferencí. „Dělníci jsou rozděleni na menší skupiny a změna organizace práce napomáhá k tomu, aby se směny mezi sebou vůbec nepotkávaly, například ani v šatnách,“ popisuje aktuální stav Radovan Necid. Část zaměstnanců využívá home office, musí však splňovat důležitá opatření, a to včetně kybernetické bezpečnosti. Dispečeři mají pokyn k maximálnímu dodržování sociálního odstupu. „Zajistili jsme dostatek dezinfekce a ochranných roušek a veřejnost nemá přístup do našich budov,“ dodává Necid.
S digitalizací organizace začali už vloni
Pandemie a její opatření přiměla firmy a organizace ke změně způsobů komunikace. Krajští cestáři se však cestou digitalizace vydali už vloni. Prvním krokem bylo zavedení videokonferencí, které šetří čas pracovníků a také peníze daňových poplatníků. Videoporady nyní probíhají ve zkušebním režimu a po vyhodnocení vyberou dodavatele ve standardním výběrovém řízení. „Jde také o to, aby náš způsob byl kompatibilní s tím, který používá zřizovatel – kraj a jeho další spolupracující organizace,“ vysvětlil Necid. Navíc Rada Kraje Vysočina schválila poskytnutí dotace ve výši 400 000 Kč v rámci Výzvy na zvyšování úrovně IT vybavení organizací zřizovaných Krajem Vysočina, což je zhruba polovina nákladů na pořízení Videokonference KSÚSV.
Eva Fruhwirtová