Firmy, učitelé, ale i rodiče se shodují, že moderní technologie jsou výzvou pro společnost a také pro vzdělávání. To si velmi dobře uvědomují organizátoři vzdělávacího projektu IBM s názvem P-TECH. Studenti středních škol díky této vzdělávací iniciativě získávají hlubší zkušenosti a znalosti ze světa digitálních technologií a lépe se připravují na své budoucí povolání.
„Chtěl bych se naučit nové věci v programování, dozvědět se víc o umělé inteligenci a postavit si vlastní elektrárnu,“ prozradil svou motivaci Šimon Marek ze Střední školy průmyslové, technické a automobilní v Jihlavě. Podle radního pro oblast školství Jana Břížďaly potřebují školy více odborníků z praxe. Jednou z cest je právě vzdělávací program P-TECH, který přináší realitu soukromého sektoru do škol a zároveň umožňuje růst jak učitelům, tak studentům. Na Vysočině vstoupilo do tohoto projektu pět škol. I přes složitou covidovou situaci se projektu daří, studenti již nyní ví, jak si navrhnou a vytisknou 3D produkt, naučili se tvořit vlastní chatboty. V budoucnu se dozví, co je to datová věda, jaká je budoucnost umělé inteligence, zásady kybernetické bezpečnosti, čeká je mentoring, stínování v práci a mnoho dalšího. „Studenti se nemusí obávat, že by něco nezvládli. Učí se hrou, za neúspěch se nekárá, ale naopak, hledáme cesty, kde nastala chyba. Postupem času realizují vlastní projekty, které si přejí uskutečnit,“ přibližuje Monika Kukoľ Sochorová, koordinátorka programu P-TECH pro Českou republiku, a dodává, že spolupracují také s pedagogy a snaží se zaujmout i rodiče studentů.
Eva Fruhwirtová