Jezdím na vodík. Auta s takovým nápisem se v půlce září objevila u Vysoké školy polytechnické v Jihlavě a později i na jihlavském Masarykově náměstí. Kraj Vysočina spolu s partnery uspořádali odbornou krajskou konferenci nově vzniklé platformy Vodíková Vysočina.
Nejen odborníci, ale i firmy, zástupci obcí, studenti a veřejnost si měli možnost osahat budoucnost vodíkových technologií v dopravě. Akci totiž doplnila ukázka nejen vodíkových vozů Toyota a Hyundai, ale také elektrokola s vodíkovým pohonem nebo vodíkový autobus.
„Nově vzniklá vodíková platforma na Vysočině chce podporovat a propagovat rozvoj vodíkových technologií. Jsem ráda, že jsme na akci představili inovativní technologie a řešení na bázi vodíku a možnosti jejich uplatnění v každodenním životě,“ uvedla náměstkyně Kraje Vysočina pro regionální rozvoj Hana Hajnová (Piráti). Jeho využití se nabízí především v oblasti energetiky a dopravy.
Automobilový průmysl se jeví jako nejperspektivnější odvětví, ve kterém by se vodík mohl v brzké době viditelně uplatnit. „Vodíkové auto si vozí malou elektrárničku a vodík v tlakové lahvi. Představená auta mají dojezd kolem šesti set kilometrů,“ přiblížil fungování auta Petr Štempák, projektový manažer vodíku a biopaliv z firmy Orlen Unipetrol.
Tankování je podle něj zatím největší bariérou v rozvoji autobusů a aut na vodíkový pohon, v celé republice jsou zatím pouze dvě veřejné plnicí stanice Unipetrolu. Do roku 2025 by jich však mělo být dvanáct. „Vodík ve veřejné dopravě je důležitou ekologickou otázkou. Pomůže snižovat podíl fosilních paliv a zredukuje také emise skleníkových plynů,“ dodal hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS+STO).
Platforma Vodíkové Vysočiny se stále rozšiřuje. Mezi signatáři memoranda jsou Kraj Vysočina, město Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, SmartPlan a Jipocar a další firmy se postupně připojují. Naposledy se přidali jihlavský dopravce ICOM transport, ORLEN Unipetrol, TK EKO
a žďárský Kolibrik.net.