Když jsem před rokem začínal svoji misi ředitele krajských cestářů, vytknul jsem si pro následující období tři hlavní cíle: digitalizaci organizace, s tím související ekonomické úspory a postupné posilování sebevědomí nás, silničářů. Některé jsou realizovatelné v řádu jednoho roku či několika let, ovšem splnění posledního cíle je nikdy nekončící práce. Po roce přišel čas říci si, co se nám zatím povedlo.
Digitalizace: plníme na výbornou
Jarní koronavirová opatření urychlila nejeden z našich letošních významných projektů. Videokonference jsme například plánovali už loni, zařízení je nyní plně propojeno se zřizovatelem. Mimo jiné to znamená úsporu nejenom za cesty na pravidelné porady do Jihlavy. Instalovali jsme datové projektory, postupně měníme stolní počítače za notebooky. Běžný referent se může připojit přes telefon do videokonference přímo ze stavby, operativně můžeme pracovat kdykoliv.
Přímý dopad na transparentnost rozhodování anebo na výkon má jednoznačně posílení elektronizace smluv. Už je jasné a dohledatelné, kdo co podepsal a kdo za co nese odpovědnost. Dalším příkladem dobré praxe je autorizované tankování nafty, na všech cestmistrovstvích a střediscích instalujeme kamerové systémy kvůli bezpečnosti a také eliminaci drobných nekalostí. Konečně máme privátní zabezpečenou datovou síť, abychom mohli všichni pracovat kdykoliv a z celého světa. Část procesů v práci a zakázkách byla vedena bez elektronických záznamů a to jsme změnili. Je to nejen praktické, ale hlavně odhalíme chyby a nejrůznější neprůhledné aktivity.
Další opatření už jen telegraficky, jsou významná pro naši vnitřní bezpečnost: aplikace pro sběr poruch, elektronizace výplatních pásek, elektronické předávání dokumentů s osobními údaji, elektronizace nepřítomnosti, chystáme také čipovou evidenci majetku, která ušetří spoustu času našim majetkářům.
Pro zřizovatele a pro nás jsou důležité výstupy z videopasportu silniční sítě, který mapuje nejen prostý stav silnic, ale je schopen predikovat budoucí vývoj jejich technického stavu a naléhavost oprav. Rozhodli jsme posílit kontrolu na vlastních i dodavatelských stavbách moderními technologiemi, jako je třeba 3D scanování, dalšími aplikacemi a pravidelně i fyzicky.
Ekonomika: úspory a více peněz do silnic
Příští rok bude rozpočtově velice náročný. Vývoj veřejných financí je nepříznivý. My cestáři ale umíme v takových podmínkách pracovat. Většina opatření, která jsem jmenoval výše, s sebou přináší významné úspory. Budeme chtít osekat také veškeré zbytečné výdaje, které se týkají samotného chodu organizace, a ušetřené peníze investovat do silnic. Co tedy budeme dělat: elektronické aukce, zvýšený dohled nad cenami nákupů materiálů, opravy veškeré techniky, pečlivé plánování práce tak, abychom si vzájemně pomohli a ušetřili. S tím vším nám pomáhá zmiňovaná digitalizace, která i proto probíhala jako úplně první krok, a budeme v ní pokračovat.
Na závěr mi dovolte, abych se s vámi podělil i o jednu věc, která mi dělá velkou radost. Cestáři jsou tvrdí chlapi, kteří nemají ve zvyku si na něco stěžovat. Mají spoustu práce a vědí, že řečmi se ještě nikdy žádná práce neudělala. Dělají od rána do večera, v létě i v zimě, v těžkých podmínkách. Také chápou, že v samotné organizaci musí dojít k některým změnám a rozumí i tomu, že tyto kroky povedou k lepším výsledkům naší práce. Jsem na ně pyšný a přeji si, aby na jejich práci byla hrdá celá Vysočina.
Autor článku: Radovan Necid, ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny