Lukáš Bořil je učitel základů společenských věd, českého jazyka a literatury a také výchovný poradce na Gymnáziu Žďár nad Sázavou. Patří mezi deset oceněných pedagogů v anketě Učitel Vysočiny 2022.
Jak vnímáte ocenění Učitel Vysočiny? Co pro vás znamená?
Vážím si ho a je pro mě také motivací. Musím ale říct, že ocenění vnímám jednak jako ocenění svých učitelských kvalit a aktivit, ale z velké části také jako ocenění mých studentů, se kterými se skvěle pracuje, a také mých kolegů, bez nichž bych nedělal svou práci tak, jak dělám. Právě vzájemná inspirace a výměna zkušeností s kolegy a společná práce na projektech je důležitou součástí mé práce.
Co vás baví na práci učitele?
Jako první mě napadnou tři oblasti. První je samozřejmě výuka. Baví mě nejen vysvětlovat a učit, ale taky připravovat aktivity a metody do hodin, mluvit se studenty, přemýšlet, diskutovat, doprovázet je na jejich cestě vzdělání. Baví mě otevřenost a svoboda učitelství – učitel má dnes nepřeberné možnosti v tom, jak vystavět vyučovací hodinu a jaké aktivity pro žáky připravit. Za druhé mám rád školní prostředí plné mladých lidí. Studenti vnáší každý den do práce učitele něco nového. Za třetí mě na práci učitele baví dynamika a pestrost učitelské práce, akce v přírodě, kurzy, výlety, stanování, sport. Takovou kombinaci činností by mi žádná jiná práce nenabídla.
Jsou diktáty a slohové práce stále součástí výuky češtiny?
Psaní textů je samozřejmě zásadní součástí výuky češtiny. Se studenty píšu jak klasické slohové práce, tak zkoušíme i eseje či infografiky. Pravopis ověřuji spíše než diktáty pomocí cvičení, korektur textu, ale zejména u mladších studentů i na diktát sem tam dojde.
Eva Fruhwirtová